2010-11-18
 10:49:41

Fobier

Man kan ha fobi för mycket. Spindlar, ormar, människor, att prata inför publik eller åka tåg till exempel. Jag är en sån som haft många fobier men klarat mig ur dom flesta. Men några finns kvar. Sådana fobier man inte blir av med hur lätt som helst. Jag tänkte lista dom för er.

1. Spindlar. - Jag är så livrädd för spindlar att jag inte ens klarar av att se en bild på dom utan att börja grina. Ser jag en så skriker jag högt och går inte i närheten av rummet på minst flera timmar. En gång hade jag en sån stor spindel i taket här i storrummet, det va för över ett halvår sedan, men fortfarande känner jag mig osäker att gå mellan köket och storrummet! Det är det enda djur som kan få mig att börja gråta och bli helt hysterisk.

2. Att köra. - Ja det är sant, jag är livrädd för att köra själv. Snälla skratta inte nu och håna med "typiskt fruntimmer..." Jag menar det faktiskt. Och det är seriöst en enorm fobi. Att ta traktorkortet va en ren pest! Så fort jag kommer själv upp på vägen så får jag panik och blockerar allt jag lärt mig. Jag får panikångest och kan knappt andas. Hjärtat sitter i halsgropen och är på väg upp. Och jag vill bara spy av rädsla och ångest.
Att sitta bredvid och åka med är inga problem, då känner jag mig säker. Samma om jag har någon bredvid mig medans jag kör (ja okej, kanske inte 100% säker men nära), men så fort jag blir ensam får jag panik. Om det så bara är för en minut jag blir lämnad, så känns det som flera timmar för mig. Och jag som sen ska börja med körkortet så fort jag får ett jobb...Good luck till mig liksom!

3. Att prata inför publik. - Ja men herregud va nervös jag blir! jag kallsvettas, pratar snabbt som tusan, rör hela tiden på mig, pillar hela tiden på något, stammar och "öh..":ar mig hela tiden! Att sedan bli tvingad att hela tiden prata inför klassen under skoltiden gjorde ju inte saken bättre..

4. Höjder. - Ja jag går inte ens upp första steget på stegen innan jag grips av panik. Jag kilar fast mig själv i stegen och rör mig inte en milimeter. Inte ens en lugnande röst hjälper, jag har bara panik.

5. Att svara när okänt nummer ringer. - Känner jag inte igen nummret så svarar jag oftast inte heller! Jag får panik bara jag ser att det är ett nummer jag inte har inlagt. Men det roliga är att jag får ångest om jag missar samtalet. Tänk om det va viktigt liksom..


Har du någon/några fobier? Isåfall vad? Om du vill dela med dig :)


Jenny
PUBLICERAT: 2010-11-18, 15:35:20 | URL: http://jennyisaksson.bloggplatsen.se

Fobier är inte kul alls .. borde förbjudas xD haha .. vet inte om det är fobier jag har, men iaf här är dom :P 1. Prata inför folk, 2. Höjder. 3. Gå på broar ( typ träbroar över vatten) hmm .. sen tycker jag inte om att hålla i typ marsvin å kaniner och sånna djur. Tycker det är lite småläbbigt xD hahaha. Och sköldpaddor osv .. hahaha..


blackmisery
PUBLICERAT: 2010-11-18, 17:38:54 | URL: http://blackmisery.bloggspace.se

Åh, det e så synd vännen! Jag har haft en otrolig spindelfobi, men den har gett med sej nu, nu kan jag gå på toa även om det e en spindel i badrumme :) Det tar rackarns lång tid, man känner sej mindre än någonsinn, men det går! :) Jag vet, jag vill inte ta i dom, men att lyfte ut dom med sopborsten går nu mer bra, å det underlätter live gör möe :) Sopkvats med lång skaft, gummihanskar å stövlar, hjälper på vägen :) Lycka till!

Kram om



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

Det är inte storleken som räknas, det är hur man använder den! Alltså det gör inget om du skriver en kort kommentar, jag blir lika glad ändå! ;)

« Namn Ska jag komma ihåg dig?

« E-post (publiceras ej)

« URL

Kommentar: